Cabo de vila is a house for a young couple that wanted a house that doesn't look like a regular house. When we first meet the place for the house, the approach to the location give us the central mote for the project. We wanted a shape that can fill the void left by the valley and at the same time we wanted this new shape to embrace and reflects the surrounding green areas giving its users a special perspective on the landscape.
The proposed volume materializes its shape through two concrete slabs with its concave sides, allowing a light glass and wood wall to unroll between them, which in a positive and negative game let the interior of the house communicate with the exterior.
Inside, the house reflects the way of living of his owners. The central courtyard welcomes anyone who enters the house and organizes all the common spaces around it like a no end space. Here, there are no barriers between the different spaces, only an organic geometry that establishes hierarchies between them and that allows mutual visual contact.
(en) The private spaces of the house are hidden behind a curtain wall that surrounds the courtyard as well as the garage and the service areas. Like in the common areas the main bedroom is a fluid space without doors, where the hierarchy of the relations between the closet the bathroom and the sleeping area shapes the space.
With raw materials inside and outside, the house establish a perfect connection with the surroundings ready to grow hold with the nature.
(pt)Cabo de Vila é uma casa para uma casal jovem que queria uma casa que não se assemelha-se a uma casa regular. Na primeira visita ao local para a casa, a aproximação ao terreno deu-nos o mote principal para o projecto. Queríamos uma forma que pudesse preencher o vazio que sentíamos, deixado pelo vale, e ao mesmo tempo queríamos que esta nova forma abraçasse a reflectisse a envolvente verde do local dando aos seus utilizadores uma perspectiva especial sobre a paisagem.
O volume proposto materializa a sua forma através de duas lajes em betão com os seus lados côncavos, deixando que entre elas se desenrole uma leve parede, de vidro e madeira, que num jogo de cheio e vazio, permite que o interior da casa se relacione com o exterior.
No interior, a casa reflecte o estilo de vida dos seus proprietários. O pátio central recebe quem entra em casa e organiza todos os espaços comuns em seu redor, como se de um espaço sem fim se tratasse. Aqui não há barreiras entre os diferentes espaços apenas uma geometria orgânica que estabelece hierarquias entre eles e que permite contacto visual mútuo. Os espaços privados escondem-se por detrás de uma parede cortina que rodeia o pátio central, assim como a garagem e todas as áreas de serviço. Assim como nas áreas comuns, o quarto principal da casa é um espaço fluido sem portas, em que a hierarquia das relações entre a área do closet o wc e a zona da cama definem a sua forma.
Com materiais crus, no interior e no exterior, a casa cabo de vila estabelece uma relação de perfeita harmonia com a envolvente com a qual irá envelhecer com ao longo dos anos.